Nymphomaniac Volume 1, Danemarca, Germania, Franta, Belgia, Marea Britanie 2013, regia Lars von Trier, cu
Stacy
Martin,Charlotte Gainsbourg,
Stellan
Skarsgard.
Nimfomaniac Partea 1 este
filmul care este cu totul altceva decât îl prezintă afişul. Da, are sex. Nu, nu
e erotic deloc. E la fel de erotic ca şi când ai privi doi peşti împerechindu-se
în acvariu. Sexul vinde orice. Aşa că von Trier dă publicului sex. Dar asta nu
e decât nada în care se prinde spectatorul pentru a vedea un film despre cu
totul altceva.
Filmul este despre pasiune şi raţiune. Sau despre mixul
dintre cele două care fac sensibilitatea artistului. Este despre percepţia lumii într-o viziune
artistică.
Un dialog între pasiune – personajul Joe (jucat de Stacy
Martin la tinereţe şi Charlotte Gainsbourg la vârsta a doua) , nimfomana, şi raţiune,
- personajul Seligman (Stellan Skarsgard). Dialogul se petrece într-o cameră abia
mobilată, aproape decriptă dar primitoare, un adevărat uter în care se naşte
adevărul. Totul sub privirea îngăduitoare a unei icoane, în stil ortodox, fecioara
cu pruncul. În această discuţie intervin
flash-urile nimfomanei sub forma unor pastile narative distincte, în care îşi
rememorează experienţele. Este doar prima parte, şi probabil nu am văzut tot.
Experienţele sunt încă cuminţi, probabil paroxismul, în stilul lui von Trier,
îl vom vedea în a doua parte, pentru a ne pregăti pentru un final şocant
generator al unei morale dincolo de orice morală. Dar anticipez …
Aşa cum ne avertizează genericul nu e decât o versiune
agreată de producători pentru a putea fi prezentată pe marile ecrane, o
versiune specială a regizorului, de 5 ore si jumătate va fi prezentată doar în
festivaluri.
Însă este fără doar şi poate o capodoperă Lars von Trier, amprenta
sa e de neconfundat. Ne bântuie în
negurile psihicului, până la un complex Oedipian pe invers, într-o scenă cu
moartea tatălui care îi produce doar excitaţie personajului nostru principal.
Ne prinde în capcana narativă cu o cameră care începe povestea de la obiecte de
la Proust citire. Şi bineînţeles este fascinant de Tarkovski, pe care îl
citează, marcând timpul în curgerea apei, despărţind viaţa de moarte în culori,
şi mai ales ascultând frunzele copacilor.
Pe muzică de Bach şi Rammstein.
Un comentariu:
As face o paralela intre acest film si filmul lui Bunuel, Belle de jour.
Mi se pare ca, daca facem abstractie de excesul de scene de sex, avem cam aceleasi teme tratate in ambele filme. Mie chiar imi aminteste de filmul lui Bunuel.
Trimiteți un comentariu